2012. július 26., csütörtök

Élet-mód-váltás: Egy kész étel makroszámítása

Oké, azt mondod, ez nem nagy kunszt, ráguglizok a készételek kalóriájára, aztán már meg is van. Persze, én is ezt tettem az elején. Mázlim volt, ha az étel neve mellett nemcsak a kalóriaérték jelent meg, hanem az is, miből készült, és az egyes összetevők hány kalóriát és milyen makrokat tartalmaznak. Ugyanis ahány ház, annyi szokás, ahány konyha, annyi féle szakácsnő. Anyutól tanultam ugyan főzni és a nagymamámtól, mégis az ételek 9o %-át máshogy készítem, mint a felmenőim. Tehát hiába a guglizás, ha nem jó értékeket kapok.



Nézzünk egy egyszerű ételt, amit imádok is: gombaleves. A neten ezt találtam (6 főre):

Hozzávalók:
30 dkg gomba
1 csokor petrezselyem

10 dkg vöröshagyma
30 dkg sárgarépa
10 dkg petrezselyem gyökér
2 dl zabtejszín 
4 dkg teljes kiőrlésű liszt
15 ml étolaj
10 dkg lecsó
só, őrölt bors, pirospaprika

Elkészítés:
A hagymát az étolajon üvegesre pirítjuk. Rátesszük a megtisztított, felszeletelt gombát, a vékony csíkokra vágott zöldséget és tovább pirítjuk. Amikor a gomba levet eresztett, a tűzről félrehúzva meghintjük pirospaprikával. Hozzátesszük a lecsót. Átkeverjük, és kb. 2 dl vízzel felöntjük. Ezután a sóval, borssal, az apróra vágott petrezselyemzöld felével ízesítjük. Felöntjük annyi vízzel, hogy megfelelő sűrűségű levest kapjunk és puhára főzzük. Tálaláskor megszórjuk a maradék petrezselyemzölddel.

Ez rendben is van, de én nem így készítem a gombalevest. Hanem megpárolom a gombát, felöntöm a szükséges mennyiségű vízzel, kicsi sóval és sok borssal ízesítem. Ha krémlevest szeretnék, kis étkezési keményítővel besűrítem, petrezselyemmel megszórom, kész.

Számítás:

Minden lemért és felhasznált alapanyag makroit felírom (na, itt jöhet a netes kalóriatáblázat, bár néha csodákat talál ott is az ember), a végén összeadom, és kész. Egy adagra szoktam számolni, ebből a legegyszerűbb felszorozni, ha esetleg több főre főzök.

A gombaleves esetében:

100 g gomba          39 kcal,    5.9 F, 3.3 CH,  0.2 zsír
4 g étk. keményítő   3.4 kcal, 0.004 F, 0.86 CH, 0 zsír   
                     42.4 kcal   6 F     4 CH     0.2 zsír

A nulla egész ikszeket kerekíteni szoktam, CH-nál felfelé, hogy ne lépjek túl a napi adagon, fehérjénél lefelé, zsírnál is inkább felfelé.

Az étkezési naplómban szerepelnek az általam leggyakrabban fogyasztott ételek, alapanyagok 100 g-ra meghatározott makroi, így pikk-pakk utána tudok nézni, ha esetleg szükségem van rá.





De itt van példának a tegnapi reggelim értékeinek számolása. Erre csak rá kell pillantani, ha megint ezt eszem.




Mivel az étkezési naplómat magamnak írom, a külalakra nemigen figyelek. A lényeg, hogy használni tudjam. Az pedig megy. :)

Facebook oldal: Boszorkánykonyha



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése