2014. július 8., kedd

Ketogén étrend: alapok



Nagyon sokan kérdezitek, mi is az a ketogén étrend, hogyan lehet elkezdeni. Így összegyűjtöttem néhány linket, amiket mindenképpen javaslok alapos áttanulmányozásra és megértésre. Folyamatosan bővíteni fogom ezt a gyűjteményt, mert fontosnak tartom, hogy ne divatos diétának vagy fogyasztó módszernek tekintsétek.

[2015. októberi frissítés:


Amikor elkezdtem ez az étrend szerint étkezni (a testemre hallgatva), létezett A ketogén étrend. Ezen belül is voltak irányzatok (ketogén, paleo-ketogén, ezek kizártak minden tejterméket, az amerikaiak engedélyezték a tejszínt, a kemény sajtot, a vajat, és ismertem Stephanir Person Skater irányzatát).


Mára a helyzet megváltozott. A fent említett irányzatok maradtak, de Magyarországon kialakult az egyik ketogénből egy olyan irányzat, ami gyakorlatilag károsnak nevezi a ketogén étrendet, ez az irány átváltott a kitavai étrendre, aminek nincs sok köze a ketogénhez. Ezt az étrendet a www.zöldház.info linken találjátok Okos étrend címszóval.


Van egy másik okos étrend irányzat is, ezt a keto.hu oldalon keressétek.


Én azt a ketogén étrendet alkalmazom, ami számomra a legjobb:


# Glutén kizárva.

# Tejtermékek közül csak kis mennyiségben fogyasztok vajat, sajtot, néha tejszínt.
# Gyümölcsök közül, ha szerepel az étrendben, akkor bogyósok, ritkán alma, más idénygyümölcs.
# Nem viszem túlzásba a húsfogyasztást, akkor eszem, ha van, vagy ha megkívánom.
# Anyagiak függvényében van a tányéromon hal, lazac.
# Napi egy kávét iszom. Reggel elkészítem és addig kortyolgatom, amíg van.
# Bátran használok fűszereket, néha szeretem a kifejezetten csípős ételeket, a só áll az első helyen, de ebben is a szervezetem igényét követem: van, hogy nagyon sósan eszem, van, hogy kevésbé.
# Nálam néha szerepel fahéj, kakaópor, eritrit az étrendben.

Arányok:


# Magas zsírbevitel (60-80%): disznózsír, kókuszzsír, olívaolaj, lenmagolaj, néha tökmagolaj; magok, tojás...

# Moderált fehérje bevitel (testsúlykilogrammonként minimum 1g a javaslat): hús, hal, tojás, sajt...
# Alacsony szénhidrátbevitel (0-50g), de ez nálam változó, vannak szénhidrát dúsabb napok (gyümölcs, zöldség (cékla, néha krumpli, ritkán bab)), de nem ez a jellemző. Viszont ha a testem jelez, akkor hallgatok rá és jön több CH, ekkor a zsírbevitel alacsonyabb.

Mellette mozgok (tempós séta, intervall futás, HIIT, súlyzós edzés).]



Update 2017: 

Ha gyümölcs, akkor bogyós.
Idén kevesebb a zöldség.
Nincs már bab.
Edzés: edzőtermi.


Sokan kérdezitek azt is, hogy én hogyan, mikor, miért kezdtem bele.

Röviden: az élet-mód-váltásomba 2009-ben kezdtem bele. Túlsúlyos voltam, zsíros bálna, ettől szerettem volna megszabadulni. Totális laikusként minden meghirdetett csodabogyó, csodamódszer, az -ős- Update és egyéb próbálkozások után testi tüneteim és emésztőrendszeri problémáim kezelése céljából 2013-ban ismertem meg a paleo táplálkozást és kezdtem alkalmazni. Gyakorlatilag a tüneteim 95%-a megszűnt, jól éreztem magam a testemben. Rengeteget (!) olvastam, kutattam, kérdeztem, a paleo kapcsán a ketogén étrendről is. Volt egy korábbi próbálkozásom, akkor még fogyás céljából, de mivel keveset tudtam róla, nem voltak pontosak az ismereteim, elszúrtam: nemhogy fogytam volna, de pár nap alatt rengeteget híztam. Most 2014. június 16. óta vagyok ezen az étrenden, ráadásul nem volt tudatos a választás. Csupán a sok kínlódás, a különböző étrendek között való "ugrálás", a szénhidráttól való embertelen éhségérzet miatt elkezdtem úgy enni, ahogy a szervezetem kívánta. Néhány nap után átnéztem az étkezési naplómat (amit 2011 óta vezetek), utánaszámoltam, és megállapítottam, hogy ez bizony ketogén étrend. Fantasztikus, ahogy kiegészítjük egymást én és ez az étrend. Nincs éhség, nincs kényszer. Akkor eszem, amikor éhes vagyok, minden étel olyan, amit nagyon szeretek. Nincs puffasztó teltség érzet, csak nagyon kellemes jóllakottság, gyakorlatilag eddig nem terveztem előre a napi menüt, mert érzem, mennyit és mit kell ennem. Nem vagyok egész álló nap a konyhában, nem figyelem az órát, hogy három óra eltelt, ennem kell.

Folyamatosan olvasok, tanulok hozzá, kérdezek. Mindenképpen azt ajánlom, hogy akit akit érdekel a ketogén étrend, legyen tisztában azzal, mi is ez, hogyan működik, mi a biokémiája. Ha betegségből adódóan kezdenél bele, javaslom, hogy kérd ki orvos tanácsát is.


Linkek:



Ketogén étrend: Hogyan kezdjem? itt
Ketózis itt
Ketogén étrend: alapok itt
Keto kalkulátor itt
Segítség a Keto kalkulátor használatához itt
Ketogén étrend: alapanyagok itt

Ketogén étrend: amit ne egyél itt
Keto: ajánlott és nem ajánlott édesítőszerek itt
Ketonmérés itt
Ebéd ötletek itt
Példa napi 3-szori étkezésre itt
Reggeli ötletek itt
Étel ötletek képekben itt


- Élelmiszer piramis, olajok használata itt


- How I keto adapted itt


- HOW TO ORGANIZE YOUR DIALY KETO MEALS (video) itt

- Hogy működik? itt


- Étkezési piramis itt





- Étkezési piramis, tippek itt




Keto: ajánlott és nem ajánlott édesítőszerek itt

- Ketózis, a félreértések csúcsa itt

- Ketogén étrend (Kővári Gabriella) itt


- Ketogén alapok (Stephanie Person Skater) itt






- Ketogén alapok itt


- http://www.taplalkozasdieta.hu/ketogen-dieta

- Keto kalkulátor itt


Cholesterol Clarity (Book)


Everything about Keto (Reddit Forum)


Keto FAQ (r/keto)


Living La Vida Low Carb (Website)


Keto Video Compilation (collection of free videos from around the web)


Low Carb High Fat for Beginners (website)


Guide to Ketosis (website)


- http://paleomedicina.com/hu/paleoketogen-etrend


- http://keto.hu/ketogen-paleolit-etrendi-szabalyok


És javaslom még, hogy keress a Facebookon olyan csoportot, ahol tájékozódhatsz, kérdezhetsz, recepteket találhatsz. 

És guglizz, olvass, tanulj sokat! Megéri!



Étkezés összefoglaló 32. hét és az előbbiek 2017-ből: itt



Ketogén étrendre minta 1 itt, 2 ittitt, 4 itt, 5 itt, 6 itt, 7 itt, 8 itt, 9 itt

Ketogén étrendem (heti menüvel, képekkel, tapasztalatokkal):

2014:

1. heti összefoglaló itt.
2. heti összefoglaló itt.
3. heti összefoglaló itt.
4. heti összefoglaló itt
5. heti összefoglaló itt
6. heti összefoglaló itt
7. heti összefoglaló itt
8. heti összefoglaló itt
9. heti összefoglaló itt
10. heti összefoglaló itt
11. heti összefoglaló itt
12. heti összefoglaló itt
13. heti összefoglaló itt
14. heti összefoglaló itt
15. heti összefoglaló itt
16. heti összefoglaló itt
17. heti összefoglaló itt
18. heti összefoglaló itt
19. heti összefoglaló itt
20. heti összefoglaló itt
21. heti összefoglaló itt

22. heti összefoglaló itt

23. heti összefoglaló itt

24. heti összefoglaló itt

25. heti összefoglaló itt

26. heti összefoglaló itt
27. heti összefoglaló itt (makroszámolás)
28. heti összefoglaló itt
29. heti összefoglaló itt
30. heti összefoglaló itt
31. heti összefoglaló itt
32. heti összefoglaló itt
33. heti összefoglaló itt
34. heti összefoglaló itt
35. heti összefoglaló itt
36. heti összefoglaló itt
37. heti összefoglaló itt
38. heti összefoglaló itt
39. heti összefoglaló itt
40. heti összefoglaló itt
41. heti összefoglaló itt
43. heti összefoglaló itt
44. heti összefoglaló itt
45. heti összefoglaló itt
46. heti összefoglaló itt
47. heti összefoglaló itt
48. heti összefoglaló itt
49. heti összefoglaló itt
50. heti összefoglaló itt
51. heti összefoglaló itt (Amerikai módszer, makroszámolás)
52. heti összefoglaló itt
53. heti összefoglaló itt (Egy éves összefoglaló)
54. heti összefoglaló itt
55. heti összefoglaló itt
56. hét itt
57. hét itt

58. hét itt
59. hét itt
60. hét itt
61. hét itt

62. hét itt
63. hét itt
64. hét itt
65. hét itt
66. hét itt
67. hét itt
68. hét itt
69. hét itt
70. hét itt
2017

Megtalálsz a Facebookon is: Boszorkánykonyha


Tapasztalatok (közel) negyed év ketogén étrend után itt

Facebook oldal: Boszorkánykonyha

8 megjegyzés:

  1. Szia :)

    Beletennéd esetleg a www.keto.hu/szabalyok oldalt is? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. kösziii (ja még mindig nem kapcsoltam vissza az átiráyítós plugint, de köszi, hogy megtaláltad a linket:) )

      Törlés
    2. még egy észrevétel: Ketogén-paleolit táplálkozási piramis magyarázattal itt. <- ez a link nem működik :)

      Törlés
    3. Köszi, hogy szóltál! Javítottam, remélem, így már oké a boké! :)

      Törlés
  2. Szia.Elárulnàd,hogy mit rontottàl el amitől híztàl? Én egyszerűen nem tudok tömeget növelni..Màr nagyon sok mindent kipróbáltam de semmi eredmény sajna😑

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Pontosan nem tudom. Nyakra-főre bacont ettem. És kevés volt a mozgás. Ez tuti. Zsírosodtam csak, gyorsan.

      Törlés