2022. május 20., péntek

Péntek

Ma továbbképzésen voltam. Három előadást hallgathattunk meg:

  • Pedagógusnak lenni a XXI. században - generációs eltérések/ Előadó: Steigervald Krisztián
  • Egy gyermek sem akarja szüleit, tanárait bosszantani –viselkedészavarok kezelése/ Előadó: Reményi Tamás
  • Ép értelmű és enyhe értelmi fogyatékos tanulók együttnevelésének tapasztalatai az elkülönített oktatásban/ Előadók: Jenei Andrea és Szeitz Mónika
Egy ötös skálán az első 10-es volt (!), a 2. előadás 8-as, és a 3. is nagyon érdekes. 

Az első előadást mindenkinek látnia kellene, a hüle sorozatok helyett adhatnák minden csatornán. Hogy az ember megértse, miért vagyunk ilyenek, miért ilyenek a gyerekek, hogyan lehet segíteni elfogadni, megérteni, és most csak távolról súroltam egy témát, amiről szó volt. Frenetikus volt, nekem sok-sok tantusz leesett.

A 2. előadás már konkrétabban szakmába vágó volt. Nekem megint csak az jött le, amit már a héten említettem valamikor valamelyik bejegyzésben: nyilvánvaló, hogy az oktatási rendszerünk nem működik. A gyerekek egyéniségek, a mostani kicsik tele problémákkal, amiket fel kell(ene) ismerni, amiket javítani/fejleszteni kell(ene), nem egy ősrégi, poroszos módszert megpróbálni mindenkire ráhúzni. Ezt sokan tudjuk, de rengeteg (!!!) a mindenféle problémával, zavarral küzdő gyerek (és szülő), egy általános tanító ha fel is ismeri, hogy baj van, mire behívják a gyereket a szakszolgálathoz, sokszor eltelik egy év (vagy több!), ha meg is van a diagnózis, nagyon kevés a fejlesztő pedagógus pl. Hozzánk is jár ki utazó gyógypedagógus, logopédus, és több gyerkőc fejlődik is, de emellett akkora a tananyag, hogy sok gyereknek nem megy le a torkán. Nincs idő képesség-, készségfejlesztésre, csak minimálisan, rohanva, pedig ez lenne (sok)mindennek az alapja. Tehát sokan használunk alternatív módszereket is, de ez édes kevés. De tegyük fel: a pedagógusok nagy része azt mondaná: ahogy ma csináljuk, az nem jó, nem követjük a világ változásait, a gyerek elveszik a rendszerben. Jeleznék felfelé. Onnan mi jön vissza? Csend kell, rend, fegyelem, kamera, iskolaőr, a tanárok ellenőrzése, a nemígérek betartása. Még csak egy oktatási (és eü) minisztérium sem kell mai gyerekeket ismerő, hozzáértő, szakértő emberekkel... Hiszen alattvalók kineveléséhez nincs szükség tudásra, sőt. Így pedagógusra sem. Valahol -ha reálisan nézem- elavult is a tudás átadása. Hiszen ma bármit tudni szeretnénk, kiguglizzuk (eldöntjük, mit hiszünk el, de ez már más kérdés). És pikk-pakk megvan az infó. A dolog másik fele, hogy pl engem a legtöbb gyerek kenterbe ver informatikai dolgokban. És akkor én tanítsak nekik 3. osztályban számítástechnikát? (Mert szakos nincs, lesz jövőre ilyen tantárgy, valakinek csinálnia kell...)

Roppant összetett ez a kérdéskör (oktatás), de a cél nem a megreformálás, nem a jobbítás. (Ha nem hiszel nekem, beszéljünk 2-5 év múlva.)


Aztán a szervező intézményben vendégeltek meg minket egy "szendvicsebéddel". Csak ennyit ettem, ezt is gyorsan, mert rohannom kellett haza, jött a kárszakértő a wc-szerelés miatt. Aztán még 6 helyre kellett mennem, este 6-ra értem haza. A hétvége sem lesz kevésbé húzós.


2 megjegyzés:

  1. Éppen most mondta ez az olajszőke miniszter, hogy a tanároknak kell tenniük azért, hogy megbecsüljék őket....

    VálaszTörlés
  2. Hiába "guglizza" ki valaki az információt, ha nem tudja értelmezni és nem érti annak tágabb összefüggéseit. A sok lexikális tudást kár a gyerekek fejébe tömni, hiszen minden információ megtalálható egy pillanat alatt. Kreativitásra, önálló gondolkodásra, szövegértelmezésre kellene őket tanítani, és hát persze minden tantárgyban az alapokra. Sajnos jelenleg nem ez az irány. Nekem meg mindenről valami zene jut eszembe... https://www.youtube.com/watch?v=YgNUacbvpf8

    VálaszTörlés