2013. május 3., péntek

Juharszirup kúra / Kérdés és válasz

A "Juharszirup kúra 3. nap" című bejegyzéshez érkezett tegnap egy kérdés, amire bejegyzésben válaszolok, hátha van, akit még érdekel:

 

"Esküszöm, hogy nem azért írok, mert kedvrontó akarok lenni, de nem értem a célját a kúrának. Gyors fogyásra vágysz, vagy a stagnálásból való kimozdulásra? Egy hét ezen a diétán miféle tápanyagokkal látja el a szervezeted? Mitől lesz jobb az elkerülhetetlen víz-fogyáson kívül? Hogyan edzel mellette? Sokat hallottam már róla, de mivel hóbortnak tartottam, sosem néztem igazán utána. Most néztem rá, hogy elkezdted, de írnak jót és rosszat is. Te mit vársz ettől?"

Négy éve döntöttem el, hogy le fogok fogyni. Étkezés-változtatással és sporttal. Gyakorlatilag három év alatt a nagy célt elétrem: nincs túlsúlyom. Ha gyorsan szerettem volna fogyni, akkor tutira zsírleszívásra megyek. De inkább küzdöttem, olvastam, tanultam, próbálkoztam. És megcsináltam.

Azóta új a cél: a mardék zsír ledolgozása és izmosodás.

Csakhogy 2012 második felében elkezdődött valami: egyre több étel volt, amit nem tolerált a szervezetem, gyakorlatilag a tejtermékek nagy része nem marad meg bennem, sok dologtól puffadok, rosszul vagyok. Az új munkám, ez a két hét kint-két hét itthon is nagyon megkevert. Azt tudom, mert papírom van róla, hogy ezer dolgora allergiás vagyok, még a boltokban is kiütéses leszek, a lábamon, ami aztán el is múlik. De az utóbbi 2-4 hétben olyan mértékűek lettek a kiütéseim, és főleg az arcomon, hogy már úgy éreztem magam, mint egy leterített elefánt. Egy eli, akit egy szúnyog terített le. Valószínűsítem, hogy nem lehet túl nagy a gond, de a kinti 2. héten már odáig fajult a dolog, hogy ha ez így folytatódik, nem merek emberek közé menni. Amit gyanítok: étel váltja ki. Így hát az utolsó kinti etapom 2. hetében elhatároztam: ha kicsit kiűzöm a lerakódott mérgeket a szervezetemből, az sokat segíthetne. És ha a méregtelenítés alatt romlik az állapotom, akkor nagy valószínűséggel mégsem a kajában kell keresnem a megoldást.

Soha senki még csak nem is javasolta, hogy ilyesmit kellene csinálnom. Nem is vagyok otthon e téren. Viszont ezt a fajta kúrát nagyon sok ismerősöm megcsinálta már, csupa pozitív véleménnyel voltak róla, csupa pozitív tapasztalatot szereztek. A saját szememmel láttam, hogy élnek, jól vannak, és utána még annál is jobban. Tátott szájjal és hatalmas tisztelettel tekintettem rájuk, mert hogy én elképzelni sem tudtam, hogy akár csak egy napig is ne egyek, és irigykedtem, amikor mindenféle jóról számoltak be a kúra végeztével.

Még kint megvettem hát az első adag hozzávalókat és már a hazaúton elkezdtem a bevezető napot.

Ma tartok a 4. napnál.

Hogy mit várok a kúrától? Egy kis méregtelenedést. Tapasztalatot: étel nélkül is aktivizálódnak-e a kiütéseim.

Gyors fogyás? Egy ismerősöm van, aki fogyási céllal végzi minden évben legalább egyszer a kúrát, a többiek méregtelenítés céljából. Igen, mindenki fogyott 2-4 kilót, de én igazából nem hiszek ennek a fogyasztó mivoltában. Totál kíváncsiságból mérem csak magam. Hiszen ha ettől fogy az ember, abban van izomból való fogyás is, számomra a fogyás az a zsírból való fogyás.

Hogyan edzek mellette? Kedden megcsináltam az Asylumból a Back to core-t, az elején az ugrások helyett csak lépésekkel. Szerdán vízitornán vettem részt. Tegnap punyi volt. A héten még kétszer szeretném lájtosan átmozgatni a testemet.

Nem cél a kúra mindenáron való végigcsinálása 10 napig, de ha sikerül, örülni fogok neki. A visszaépítő időszak közben és után pedig jön a további önmegfigyelés étel ügyben: először kiiktatom a tejtermékeket (laktózmenteset is), marad a fehérjepor, így ha az gondot okoz, azt is elhagyom. És így tovább. És csak akkor fordulok orvoshoz, ha saját magam már mindent megtettem a dolog tisztázásához, eredménytelenül.

(A kúrában eddig a legjobb dolog, hogy a csomó tapasztalatt mellett, amire szert tettem, nem kell a 40 fokos konyhában főzéssel töltenem az időm nagy részét ;-)

13 megjegyzés:

  1. Puszillak, ügyes vagy nagyon - személy szerint a tejtermékek elhagyásának örülök a legjobban!

    VálaszTörlés
  2. Köszi a részletes választ, mostmár értem a kúra célját. Ha korábban is említetted volna a diéta célját, akkor elnézést, hogy elkerülte a figyelmemet, de egyszerűen nem értettem, miért vágsz bele egy ilyesmibe, amikor mindent meg szoktál okosan fontolni. Egyébként nagyon jó helyen "tapogatózol" szerintem, amikor be akarod vezetni a kiiktatásos diétát. Valóban csak úgy lehet rájönni arra, milyen étel okozza a problémát. Ha a tejről biztosan tudod, hogy rossz neked, akkor szerintem javasolt mindent tejterméket kiiktatni az étrendedből, mint ahogy írtad is. Az ételallergia/ételérzékenység nagyon érdekes és sajnos körülményes a megoldása, de abszolút lehetséges. Nekem is laktózintoleranciám van, viszont sosem vettem észre kifejezett rosszullétet tejtermékek fogyasztása után. Ennek ellenére már hónapok óta teljesen kiiktattam az étrendemből, ám furcsa módon semmiféle változást nem érzek, tehát ugyanúgy puffadok, mint azelőtt. Gyakorlatilag a levegőtől. :-) Ha eszem, azért (de nem mindig), ha nem eszem, akkor szinte mindig. Ja, és még annyit rólam, hogy amikor az összes gabonát elhagytam, az viszont látványos változást hozott, érzésben, energiában mindenképp. A lényeg, hogy lehet, neked igenis lesz hatása a tejtermékek teljes kiiktatásának. Mindenképp megéri kipróbálni pár hónapig, vagy legalább több hétig. A többi étellel kapcsolatban pedig javsolt mindent leírni, azaz egy komoly étkezési naplót vezetni, amit egyébként a blogodon amúgy is csinálsz, és visszanézni, hátha látsz összefüggéseket. De a legjobb szerintem az ún. "elimination diet" elveit követni. Sok könyv van erről, meg még több infó a weben, itt az egyik, de biztosan már ezt is körbejártad, és nem mondok újat: http://www.precisionnutrition.com/elimination-diet#_ftn4

    És ha már tisztítókúra, akkor nagyon, nagyon meleg szívvel ajánlom Joe Cross filmjét, a "Fat, Sick and Nearly Dead"-et, amennyiben még nem láttad volna. Nagyon, nagyon jó, és hihetetlenül motiváló film. https://www.youtube.com/watch?v=gpLQwWKb3l8

    Sok sikert, és hidd el, nem rosszindulat vezérelt, sajnálom, ha úgy élted meg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Dalida,
      nem, egyáltalán nem úgy éltem meg, mintha a rosszindulat vezérelt volna, amikor írtál! :) Igazad van: konkrétan tán nem, vagy nem egyértelműen írtam, miért is vágok bele.
      Szóval Neked is vannak étel-gondjaid, akkor tudod, mennyire kellemetlen. És ugyanazt írod, amit én is érzek/tapasztalok: hogy szinte a levegőtől is puffadok. Kíváncsi vagyok, mit hoz a tejtermék-kiiktatás. Aztán a glutén-elhagyás. Egy próbát mindenképpen megér, és nagyon sok a Tiedhez hasonló tapasztalatról hallottam már beszámolót.
      Köszi az ötletet az étkezési naplóval kapcsolatban, igen, ezt kell csinálni, részletesen vezetni minden hatást/változást/tapasztalatot, talán sikerül belőle kiszűrni valamit.
      Az "elimination"-t így hirtelen nem tudom hova tenni, de utánanézek.
      A filmet pedig láttam, igen, nagyon jó :)
      Akkor Nálad minden rendben is van kaja terén? Követsz valamilyen "elvet", vagy a saját "módszeredet" követed?

      Nagyon szép napot!

      Törlés
  3. Szia Mea! (1. rész, hosszúra sikeredett nagyon)

    Én kísérletezgetek, de sajnos gyakran abbahagyom különböző okok miatt. Most pl. költözés miatt. Nincs rendes hűtő, tűzhely, minden egy nagy káosz, és odáig vetemedtem, hogy Fornettit is vettem meg hasonló borzalmakat, amire pedig nem volt példa hónapokig a költözésem előtt. Sajnos nem értem a testemet, és nem tudom, mitől puffadok. Nincs olyan nap, hogy ne fájna a hasam, vagy csak nagyon kevés. Orvosnál is voltam, két éve volt altatásban bél- és gyomortükrözésem Bécsben, amikor ott laktam, de annyit mondtak, hogy enyhe rekeszsérv és irritábilis bél szindróma. Azt mondták, nem vagyok glutén érzékeny. Tehát hiába volt kifogástalan az orvosi ellátás, okosabb nem lettem. Felírtak egy Iberogast és Sucralfat nevű szert, amiket aztán sosem szedtem be, mint általában semmit, amit orvosok ajánlanak. :-) Az én elvem az, hogy csakis saját magunk tudunk rájönni a probléma gyükerére, de sajnos csak sok nehézség, és folyamatos próbálkozások árán. Az én bajom az, hogy emocionális evő vagyok, és időközönként, néhányhavonta beleesek a gödörbe, ott ülök pár hétig, majd kimászom belőle. Csak annyit tudok mondani, hogy egyértelmű, hogy amikor tisztán étkezem, ezerszer jobban érzem magam, viszont azért alattomos ez az egész, mert amikor visszaesek és mondjuk elcsábulok valami péksüteményre, szinte SOHA nem érzem azt, hogy na most rosszul vagyok, és kifejezetten ettől. Azt kell tehát gondolnom, hogy ezen élelmiszerek káros hatásai fokozatosan gyülemlenek fel a szervezetünkben, és csak akkor kezd el jelezni, ha már túlléptük a korlátait. A test hihetetlenül képes regenerálódni, én ezt nap, mint nap érzem, amikor óriásira felpuffadt hassal és vizenyős lábakkal lefekszem és lapos hassal, vizenyő nélkül ébredek. De sajnos ez az ébredést követően fokozatosan ismét romlik, tehát az az érzésem, hogy az emésztőrendszerem egy állandó gyulladásban van, amit a testem folyamatosan próbál megreparálni, és attól félek, hogy egyszercsak elfárad, és már reggelre sem tud regenerálódni, és tudjuk, akkor mi következik... De az a frusztráló, hogy nem értem, mitől lesz jobb vagy rosszabb a helyzet, mármint egészen konkrétan nem tudom, hogy mit ehetek, és mit nem. Vannak napok, hogy felébredek, és olyan, mintha kicseréltek volna, mintha aznap születtem volna: nem érzem, hogy van testem, cak úgy repülök járás közben, kedves vagyok és sokkal vonzóbb és jobb kedvű. A sportteljesítményem is sokkal jobb. Aztán van hogy egy-két-három napig kitart ez az érzés, annak ellenére, hogy esetleg nem volt tökéletes a táplálkozásom, utána pedig egyik reggel ismét arra ébredek, hogy "visszatértem" a régi, vizenyős, puffadós bádogdoboz testembe, és ismét állandóan érzek mindent. Ezt én hiába mesélem el egy orvosnak...ideje sincs, hogy meghallgassa, és ha meg is teszi, azt mondja, ja, neki is vannak ilyen napjai. Csakhogy engem nem ő érdekel, hanem a saját testem.



    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. 2. rész

    Tehát sajnos nincs bevált receptem. Még. Több, mint egy évig vegetáriánus voltam, és nem volt rossz, ha valami, inkább jobb volt, mint azelőtt, bár óriási különbséget azért nem tapasztaltam. Főleg etikai okokból nem ettem húst, illtve ezért, mert tudom, mivel etetik szerencsétlen állatokat, amit aztán én is megennék. Aztán átálltam a teljes veganizmusra, de sajnos az borzalmas volt. Az edzéseimet alig bírtam, az edzőm is kommentálta, hogy csökkent a motivációm, rossz kedvem volt, mindenem fájt, és akkor egyik nap azt mondtam, ide azt a kolbászt, hadd nézzem, mi lesz. Egyidejűleg letettem minden gabonát is. És amit éreztem, azt nem is tudom leírni, mert a paradicsomban jártam másfél hétig. Elmondhatatlan az az energiaszint, amit kaptam, és máig nem tudom, mitől, a húsbeviteltől vagy a gabonamegvonástól, mindenesetre a hatás azonnali volt. Semmi puffadás, csak kirobbanó életerő és energia meg jókedv. Viszont másfél hét után egyik nap ismét megbotlottam és egész nap össze-vissza zabáltam, igaz, csak jó kajákat, viszont egy adott pillanatban két szelet kenyér is lecsúszott. Azt éreztem, hogy a nagy zabálással túlterheltem a testemet, és attól a pillanattól fogva visszazuhantam a pokolba...és még mindig ott vagyok, hol jobb, hol rosszabb napokat élve. DE sosem adom fel, és most egy marha drága próbán gondolkozom: megrendelem a Gastroyal paleos napi étrendjét, hétfőtől vasárnapig napi 3 vagy 4 étkezés, heti 20 ezerért, és az elsúő hét után meg tudom mondani, hogyan hatott. Aztán ugyanezt kipróbálom nyers vegán heti étrenddel és akkor már csak lesz egy elképzelésem arról, melyik volt jobb a testemnek.

    Egyébként egy biztos, legalábbis rám az érvényes, hogy amennyiben elég lassan és egyszerre csak keveset eszem és nem habzsolva, kapkodva, menet közben, hanem kiegyensúlyozottan, rendszeresen, és főtt melegételt is legalább egyszer, akkor gyakorlatilag bármit eszem, jól érzem magam, a székrekedésem megszűnik, stb. Tehát úgy tűnik, hogy a habzsolásom a probléma legfőbb forrása, DE biztos vagyok benne, hogy sok olyan élelmiszer is van, amely nem jó nekem és főleg azt akarom kitapasztalni, hogy mitől kezd el fájni a hasam és puffadni, merthogy nem mindig eszem habzsolva, de a puffadás mégis jön. Szóval ez egy nagyon hosszú és türelmet igénylő folyamat, de mindenképp megéri a végére járni, mert az életminőségbeli különbség olyan óriási, hogy szavakban kifejezhetetlen. Most egy 1-10-es skálán általában 4-est vagy 5-öst adok magamnak, amikor jól vagyok, akkor meg 9-10-est... Szóval a különbség óriási.

    Feltöltöttem nekem temérdek mennyiségű könyvet a Dropboxomba, majd szemezgess kedved szerint, de főleg az Eliminiation Diet és a The Three Sixty Vegetarian Elimination Diet címűeket ajánlom (4 db). Sajnos mind angolul vannak, de az neked nem okoz problémát, úgy tudom. https://www.dropbox.com/sh/pn14gjd6y87k4xa/XsCH9_TaB0

    Na, akkor kitartás, sok sikert és kíváncsian várom az eredményeidet! Ja, és még annyit, hogy másfél éve elmentem egy 9 napos léböjtkúrára Dunabogdányba és noha hihetetlen jó volt a házigazda és a társaság, és 4 kilót fogytam (vizet, meg izmot, gondolom), illetve több centit a derekamról és a csípőmről, mégis azt éreztem ott belül, hogy a testemnek nincs ilyen extrém lépésekre szüksége. Csak kiegyensúlyozottságra vágyik szerencsétlen, meg harmóniára. És ez persze mind összefügg a lelkiállapotunkkal, na de az már egy másik könyv. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Dalida....paleo, paleo, paleo...és ne rendeled meg 20 000 Ft-ért, azért rengeteg alapanyagot tudsz venni....ha már ettél reggelire tükörtojást/főtt tojást rántottát, csemegére magokat, ebédre vacsorára húst zöldséggel, akkor már tudod mi a paleo....

      Törlés
    2. Dalida, te szegény... Akkor rendesen megszenvedsz a dolgaiddal... Érdekes, hogy amíg nekem nem voltak ilyen mértékű gondjaim, nem is jutott volna eszembe, hogy velem is előfordulhat. Ha valaki mesélt ilyesmiről, mindeg azt gondoltam: ja, képzelt beteg. Aztán ahogy meg-megjelentek nálam is tünetek, elkezdtem foglalkozni a témával, olvasni, kutatni, tapasztalni. És most, hogy idáig fajult a dolog... Most látom, mennyire sok embernek vannak emésztési-étkezési problémái! Egyrészt "jó érzés" tudni, hogy nem vagyok egyedül, másrészt viszont nagyon is ijesztő, hogy szinte nincs olyan ismerősöm, aki nem lenne vagy allergiás, vagy asztmás, vagy ne lennének emésztési problémái. Biztosan sokaknak drasztikus és őrültség, hogy kipróbálom ezt a kúrát, de ahogy Te is írtad: rossz nem volt a Tied, és le tudtál vonni egy határozott következtetést: a testednek nem kell az ekkora extremitás. Őszintén megmondom: az orvosokban nem bízom. Ezért is próbálom magam megoldani a dolgot. Sokat várok a kúrától, az azt követő tervezett étrendváltástól. És igen, igazad van: nagyon-nagyon fontos a lelkiállapot, és azt viszont bizonyosan hiszem, hogy ezt csakis önmagunk tudjuk helyretenni. Dolgozom ezen is folyamatosan, gondolom, Te is. Ha szerencsém van, először a tejtermékek elhagyásával javulhat a helyzet, és nagyon meggyőző volt, amit a glutén elhagyásáról írtál, tervben van, remélem, sikerül összehoznom és megtapasztalnom azt a jó érzést, amiről ezzel kapcsolatban írtál.
      Megyek, elkészítem a mai kúraitalomat és leveimet.
      Szép napot Neked!

      Törlés
  6. Szia!

    Reméltem, hogy nem fogsz böjtölésbe fogni, de csak belevágtál. Most lehet azt mondani, hogy jaj, mit pattogok itt, de szerintem az ilyen x napig nem eszem dolgok a világ legnagyobb baromságai. Kérdem én, hogy hogyan pótlod a szükséges tápanyagokat? CH? Az agy a legnagyobb CH felhasználó, gyakorlatilag anélkül nem létezik. És a fehérjét? Ha nem pótlod, 12 óra elteltével a szervezeted az izmot kezdi el felhasználni, hogy energiához jusson. És a cél ugyebár nem ez... Hogy fedezed a napi 2000 kcal energiát? Ez kell egy alap embernek az anyagcseréhez. És még nem vettük azt sem számításba, hogy mellette mozogsz is valamennyit. Ne haragudj, de szerintem ezt az ételallergia dolgot sokkal okosabban is meg lehetne oldani, mint nem evéssel hosszú ideig. Kövezzetek meg, de én ezzel abszolút nem értek egyet! Ettől függetlenül kívánom, hogy sikerüljön, és összejöjjön a dolog, teljes szívből! E

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Eszti!
      Ugyanezeket a gondolatköröket végigfutottam én is előtte. A CH 200 körüli a sziruppal-gyümölcslevekkel, igen: fogok valamennyi izmot veszteni. És hidd el, meértem, ha nem értesz egyet velem :-) De már tűrhetetlenek a kiütéseim, és egyszerűen ezt egy lehetséges megoldásnak találtam. Ha tiszta a szervezetem, utána könnyebben ki tudom tapasztalgatni, melyik étel milyen hatással lehet rám.
      És ha nem próbálom ezt ki, sosem tudom meg, milyen a hatása.
      Köszönöm, hogy szorítasz nekem! :)

      Törlés
    2. Tudom, hogy azért jól átgondoltad ezt a lépést, és kívánom hogy sikerüljön. Abban igazad van valahol, hogy ki kell ezeket az ételallergiás dolgokat tapasztalni, rájönni, hogy mi okozza. Én ezzel a böjtöléssel nem értek egyet. De kíváncsian várom ettől függetlenül az eredményt! :)

      Törlés
  7. Szia Krixta, és köszi, hogy írtál. Azért gondoltam a Gastroyalra, mert egyszer kipróbáltam 3-féle paleos étrendjüket (szigorú, megengedő és ketogén) három napon át és nagyon ízlett. Csak az ára nem... Marha drága. Viszont most az új albérletem nincs még megfelelően berendezve és nem tudok normálisan készülni kajával, ezért gondoltam erre a kényelmi megoldásra. Plusz, ha itt van a napi 3-4-szeri kaja, akkor nem fogok elcsábulni másra. Tudom, hogy havi 80-ból egy négytagú családnak lehet főzni...Iszonyú drága. De olyan nehéz egyedül.... A kajával van a legtöbb gondom, hogy a macska rúgja meg. :-) Arrrgh.

    VálaszTörlés