2023. március 29., szerda

A tervezett elavulás története

 https://videa.hu/videok/tudomany-technika/a-tervezett-elavulas-tortenete-fontos-fogysztoi-tarsadalom-kereskedelem-75x10tp2fp7piKYT

2 megjegyzés:

  1. Szomorú, de így van. És milyen kevesen tudnak róla. (Pl. a mi lézernyomtatónk tonerébe van egy kis számláló chip, ami 1000 oldal nyomtatása után cserét követel. A chip ára 1-2$, meg lehet rendelni a kínaiaktól. Hat hónapot nyomtattam még ugyanazzal a "kifogyott" tonerrel mert új számlálót tettem bele, most kezdett el halványulni. Ez a "módi" a HP-nak köszönhető. Ők találták ki a tonerek chipezését.

    VálaszTörlés
  2. Foglalkozom elektronikával (is). Nem állítom hogy ez a video minden mozzanatában pontosan megállja a helyét (kicsit koncepciózusnak tűnik) de a lényeget figyelve sokmindenben igaza van.
    A régi hagyományos képcsöves TV-k kisebb és gazdaságos javításokkal elmentek akár 30 évet is. A jelenlegi LED TV-k néhány évet bírnak ki, de különböző trükkökkel, vagy bontott alkatrészeket felhasználva életben tarhatóak még + néhány évet. De ha kijelző hiba van: számoljunk!
    Egy 32" televíziót vehetünk kb 90.000Ft ért. Ha eltörik vagy tönkremegy a,kijelző, akkor közel annyiba kerül mint egy új TV. A kérdés: ha TV-t vehetünk 100 ezerért (amiben benne van az alaplap, a táp, a kijelző, a műanyag és mechanikai alkatérszek, a távirányító, az összeszerelő gyár munkadíja) akkor mi kerül egy nyers kijelzőn 90 ezerbe? Minden alul vban méretezve, a hűtőbordák izzanak... javítottam már TV-t úgy, hogy egy 500Ft-os ventillátort tettem az alaplapra... És cvsodák csodája: működik
    Másik téma : az autógyártás. Most divat a turbós, 3 hengeres benzines 1000 cm3-es autók gyártása. Ezek nem fognak félmillió kilométert elmenni mint a régi szívómotoros autók megfelelő karbantartás mellett. A régi F Astrák meg a Golf I-II-esek addig mentek, amíg el nem rohadtak. A turbo benzines motoroknál nem ritka az 50-100 ezer km-nél bekövetkező akár milliós motorkár. Találós kérdés: minek van nagyobb ökológiai lábnyoma? Egy 10-15 éves autónak aminek kissé nagyobb a környezetszennyező kibocsátása, vagy egy WV TSI, Ford EcoBoostnak, ami jó eséllyel 100.000km-nékl közel gazdasági totálkáros lesz? Minden alul van méretezve, az olcsóságra és az ár leszorítására törekednek. És az sem elhanyagolható szempont hogy a környezetvédelmi előírásokat közben tartani kell...

    VálaszTörlés