2012. július 23., hétfő

Élet-mód-váltás: a kezdetek

Őszintén bevallom: az alapvető dolgokon kívül nem sokat tudtam a testem működéséről. Így, amikor elhatároztam, hogy lefogyok, hát fogyni akartam. Koplaltam és napi 5-10 percet mozogtam (RR), mert ennyit bírtam. Aztán elkezdtem informálódni, jött az update korszak. Egyre több U1 termék jelent meg, és úgy éreztem: ez az, most meglesz, amit akarok. Fogytam tovább, persze fogalmam sem volt róla, hogy innom is elegendő mennyiséget kellene, és hogy fogyni nem ildomos izomból. (De, de, van izmod! A zsír alatt! Ott van az, csak le kell pucolni és előcsalogatni! :)) És hogyha beüt a nagy mumus, a stagnálás, akkor bizony változtatni kell: az edzésen is, az étkezésen is. Akkor még azt sem tudtam, hogy nincs olyan, hogy szentírás. Hanem van a testem, amit meg kell ismernem, van az agyam, amivel irányítanom kell a testemet, és akkor sínen lehet a dolog. Mert bizony minden fejben dől el.


Elkezdtem hát olvasni, cikkeket tanulmányozni, magyar és külföldi oldalakon kutakodni, tanulni magamról, a testemről. És ez a mai napig tart. Nem hiszek el semmit, csak amit kipróbáltam és nálam bevált, működik. Lassan fél éve, hogy rájöttem: nem akarok műanyagon élni, és hogy az ilyen-olyan csökkentett és light dolgok gyakorlatilag nem természetes anyagok. Valahogy úgy kezdtem magamnak megfogalmazni, hogy amiből nem adnék a gyerekemnek, az nem kell. Jó úton haladok ennek a megvalósításában :)

Sok oldalon (gugli a barátunk :)) sok cikk foglalkozik a fogyással, étrendekkel, edzésekkel, röviden leírom, amit fontosnak tartok.

Tápanyagok

Megfelelő mennyiség és minőség, ez a két kulcsszó. A megfelelően megválasztott makrómennyiségen (fehérje, zsír és szénhidrát aránya) áll vagy bukik a mutatványod, mindegy, hogy fogyni szeretnél-e, súlyt tartani vagy izomtömeget növelni. Emellett nem elhanyagolható a mikrotápanyagok (vitaminok, ásványi anyagok) bevitele sem, és mivel ezt nem mindig tudjuk természetes táplálkozással biztosítani a szervezetünknek, érdemes utánanézni a különböző vitaminpótló készítményeknek, táplálékkiegészítőknek, és kiválasztani azt, ami összetevői és ára alapján is megfelelő.

A fehérje a sejtek, így az izom építőanyaga is. Érdemes a csirkére, pulykára, halra, marhahúsra alapozni, és jó még a tojásfehérje (a sárgájában sok a zsír). Nálam ez bajos, mert nem szeretem a húst. Megeszem, de ritkán. Így sok protein port (tudom: nem természetes anyag, de kell egy kis áramszünet kompromisszum), túrót, friss sajtot eszek, és a sajt is szerepel az étrendemben, a magas zsírtartalma miatt ritkán és kis mennyiségben.

A szénhidrát gyakorlatilag a testünk üzemanyaga. Próbáltam a szénhidrátmegvonásos diétát: éheztem, gyenge voltam, így az edzés sem ment, és az agyam sem működött. Szükség van a megfelelő mennyiségű szénhidrátra, akkor is, ha fogyni szeretne az ember. A barna rizs, a puffasztott rizs, és a nagy favorit, a zabpehely nálam bevált. Ritkán eszem krumplit, tésztát még ritkábban. Ha pékáru, akkor az teljes kiőrlésű. És emellett nagyon jók még a hüvelyesek (imádom a babot! :).

A zsír. Igen, zsír. És itt ne a szalonnára gondolj vagy a kacsazsíros kenyérre, hanem az esszenciális zsírsavakra, amikre szüksége van a szervezetnek a jó működéshez, hiszen vannak pl. zsírban oldódó vitaminok, és amiknek a szerepét sem a fehérje, sem a szénhidrát nem tudja átvenni. Főzéshez (ha csak nem az olaj nélkül is jól működő serpenyőmet használom) oliva olajat használok, salátaöntetekhez extra szűz oliva olajat, és olajos magvak megfelelő mennyiségű fogyasztását is javaslom. Mivel én a testzsíromat szeretném csökkenteni, a zsírértéket igyekszem lenn tartani az étrendben.

(Folyt. köv. a kalóriaszámolásról.)

Facebook oldal: Boszorkánykonyha



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése